Paul Vlaanderen , het jaaroverzicht van 2011

door: Raymond Van Haelst

Het nieuwe "Paul Vlaanderenjaar" opende bijzonder feestelijk. In januari behaalde de website: www.paulvlaanderen (deze website dus) de vierde prijs in de wedstrijd "Beste Nederlandstalige site (privé-initiatief)". De Paul Vlaanderensite werd door de jury in volgende bewoordingen geprezen: "Zeer uitgebreid, aangenaam en mooi overgebracht. Een website die zijn volk leert lezen en luisteren!". Een mooie erkenning voor de webmaster en al de mensen die vrijwillig aan deze site bijdragen leverden. Tevens een uitnodiging aan iedereen om ook in de toekomst samen met ons mee te werken aan het verder uitbouwen van www.paulvlaanderen.nl. Het werk is immers nooit af.

Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen doodDezelfde maand ging op 29 januari 2011 het toneel-/hoorspelstuk: "Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood" in première. Een nieuw geschreven verhaal van Dick Van den Heuvel dat door het gezelschap "Thriller Theater" ten tonele werd gebracht. De makers namen het publiek gedurende anderhalf uur mee naar een studio waar een Paul Vlaanderen-hoorspel live werd opgevoerd in de traditie van de oorlogsjaren. Geluiden werden on-stage gerealiseerd wat tot zeer amusante verrassingen leidde: een naaimachine die als een auto klinkt, een ventilator die een sportvliegtuigje voorstelt en zoveel meer. Drie spelers die 17 verschillende personages vertolkten met de stem van Donald de Marcas als toegift. En een verhaal dat bijna even Durbridge was als Durbridge zelf. De toernee werd zo succesvol onthaald dat in april al besloten werd om de voorstelling in 2012 in reprise te laten gaan. "Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood" begint vanaf januari 2012 aan een nieuwe toernee van 45 voorstellingen.

Op 7 februari, startte Radio 5 met de serie: "Paul Vlaanderen en het tijdmysterie", een hoorspel in 60 afleveringen van 4 minuten die telkens voor een aanwezig publiek werden opgenomen. Het stuk werd geschreven door Bert Kommerij, Chris Bajema, Paulien Cornelisse en Saskia Rinsma, maar ook luisteraars werden aangespoord om via het internet aan het verloop van het verhaal mee te schrijven. Op vrijdag 29 april werd de laatste aflevering uitgezonden. Daarmee kwam een einde aan het langst lopende Paul Vlaanderen-hoorspel in de geschiedenis.

In maart stonden Chiel de Kruijf en Els Buitendijk ons, exclusief voor deze website, een dubbelinterview toe over Paul en Ina Vlaanderen. Voor de Stichting Hoorspel Nu maakten zij de afgelopen jaren meerdere remakes van verloren gegane Paul Vlaanderen-hoorspelen. Het leverde een boeiend gesprek op over verleden, heden en toekomst en over hoe het voelt om in de huid te kruipen van Paul en Ina Vlaanderen.
In de lente maakte genoemde Stichting Hoorspel Nu plannen bekend om het tiendelig hoorspel: "Paul Vlaanderen en het Gregory mysterie" te willen opnemen. Geen kleine onderneming als men bedenkt dat er veel personages de revue passeren en de veelvuldige actiescène"s diverse technische hoogstandjes vereisen. De bekendmaking ging gepaard met een oproep naar donateurs om deze realisatie te helpen mogelijk maken (website vermelden). "Paul Vlaanderen en het Gregory Mystery" is een authentiek Durbridgeverhaal waarvan zowel in Engeland als Nederland de originele opnames uit de jaren veertig verloren gegaan zijn. Anders dan de meeste verhalen is "Gregory" nooit in romanvorm verschenen. Het voornemen van Stichting Hoorspel Nu om precies dit verhaal weer beschikbaar te maken is bijgevolg van een historische betekenis. Echte Paul Vlaanderen fans hopen hier al vele jaren op.

Ook bij onze buren over het kanaal blijft de belangstelling voor de sympathieke held van Francis Durbridge nog altijd bestaan. Anders dan in Nederland waar andere auteurs opduiken met nieuw geschreven verhalen, blijven zij alleen teruggrijpen naar de originele stories van Durbridge,
Zo zond de digitale zender BBC Radio 7 (die later in het jaar omgedoopt werd tot BBC Radio 4 Extra) in februari en maart gedurende drie opeenvolgende weken "Paul Temple and the Margo Mystery", "Paul Temple and the Jonathan Mystery" en "Paul Temple and the Alex Affair" uit. In september/oktober/november gevolgd door "Paul Temple and the Lawrence Affair", "Paul Temple and the Gilbert Case" en "Paul Temple and the Spencer Affair". En tot slot, om het jaar feestelijk te eindigen in december: "Paul Temple and the Conrad Case" en "Paul Temple and the Vandyke Affair".
De Paul Temple-verhalen blijven blijkbaar ook almaar nieuwe lezers aantrekken. Bij de engelse uitgeverij "House of Stratus" verschenen het voorbije jaar de romanversies van "The Curzon Case" en "Send for Paul Temple". In totaal heeft "House of Stratus" de afgelopen jaren 12 PT-romans heruitgegeven. En in de reeks "Crime Classics" bracht uitgeverij Arcturus Publishing in paperbackvorm "Paul Temple and the Tyler Mystery" opnieuw uit.

In 2011 viel er in Duitsland niets nieuws te bespeuren. Hun belangrijkste bijdragen situeerden zich tussen 2004 en 2009 toen zij de originele opnames op cd uitbrachten van 11 duitse Paul Templehoorspelen. Heel wat info over die hoorspelen is bijeengebracht op de recentelijk bijgewerkte website: wikipedia - Paul Temple een bezoekje waard.

Dankzij intensief speurwerk van Dennis van den Hoek hebben we inmiddels weet gekregen van 22 engelstalige en 31 nederlandstalige krantstripverhalen die in het verleden verschenen zijn. Nogmaals een bewijs dat de schrijver-detective destijds heel populair was! Van die in totaal 53 stripverhalen hebben we er dit jaar weer vijf aan deze website kunnen toevoegen ("Death Sitting Down", "Paul Vlaanderen en Juffrouw Truelove's Obsessie", "Paul Vlaanderen en het Project M", "Paul Vlaanderen en de zaak Marsh Curlew" en "Paul Vlaanderen en de Spookbrandweerman" alsook de krantenversie van "Paul Vlaanderen en de Dubbelganger"). De zoektocht naar de resterende verhalen gaat onverminderd voort. Alle info hierover blijft dan ook van harte welkom!

Eén van de absolute hoogtepunten van 2011 was ongetwijfeld de remake van "A Case for Paul Temple". Nadat het in september in dagelijkse afleveringen op de zender BBC Radio 4 ten gehore werd gebracht, zag in oktober de 4-delige cd het levenslicht. Zoals we in het verleden al konden vaststellen zijn de nieuw opgenomen Paul Temple-hoorspelen van een zeer hoge kwaliteit. Met "A Case for Paul Temple" werd die lijn verder doorgetrokken. Dankzij het gebruik van oude traditionele microfoons en geluidstechnieken wordt de sfeer van de jaren veertig, de periode waaruit het originele en inmiddels verloren gegane hoorspel stamt, zeer getrouw weergegeven. Het resultaat is een hoorspel dat hoogstwaarschijnlijk heel dicht het origineel benadert. Zo wordt de leemte van verloren gegane hoorspelen almaar meer opgevuld en daar kunnen gehaaide hoorspelliefhebbers alleen maar gelukkig mee zijn. Wie had 15 jaar geleden durven denken dat dit nog ooit zou kunnen gebeuren?

En wie zou er na zo'n jaar nog durven beweren dat Paul en Ina Vlaanderen niet meer van deze tijd zijn? Wedden dat ze ook in 2012 voor spanning en topamusement zullen zorgen? Blijf het op deze website volgen!

• Tags: jaaroverzicht

Categories: Blog, Nieuws