The Paul Temple Collection

Cover van de dvd box The Paul Temple CollectionDe dvd-box “The Paul Temple Collection” bevat 11 afleveringen uit de gelijknamige tv-serie die tussen 1969 en 1971 door de BBC werd uitgezonden. Paul Temple is vooral gekend en geliefd bij hoorspelliefhebbers. Francis Durbridge creëerde de figuur in 1938 toen hij het hoorspel: “Send for Paul Temple” schreef. Nadien zouden nog een twintigtal andere Temple hoorspelen volgen die allemaal op een ongekende populariteit konden rekenen en tot vandaag heruitgezonden worden (zoals op BBC Radio 7). In Nederland kende de reeks eveneens groot succes als “Paul Vlaanderen”.

Een jaar na de uitzending van het laatste Paul Temple hoorspel dat Durbridge schreef: “Paul Temple and the Alex affair” zag de tv-serie het levenslicht. Het was alsof het medium televisie het beroemde radiopersonage vanaf nu voorgoed zou overnemen. De miljoenen Paul Temple fans keken ongetwijfeld met veel belangstelling uit naar het televisiedebuut van hun held.

A case for Paul Temple

cd cover A case for Paul TempleOp een avond komt Sir Graham Forbes, hoofdinspecteur van Scotland Yard onaangekondigd in de flat bij Paul Temple binnenvallen. In één week tijd hebben in Londen tien mensen zichzelf van het leven beroofd. Al deze slachtoffers hadden één zaak gemeen: zij hadden een connectie met een drugsorganisatie waarvan de leider de mysterieuze naam "Valentine" draagt. Forbes wil dat Temple de zaak in onderzoek neemt. De schrijver/detective is niet happig om aan dat verzoek gevolg te geven want hij moet dag en nacht voortwerken aan zijn nieuwste roman: "Over my dead body". Wanneer Forbes echter gebiedend zegt: "This is a case for Paul Temple" zwicht Temple en besluit zijn goede vriend te helpen. Het is het begin van een spannend hoorspel dat de BBC recentelijk opnieuw op de markt heeft gebracht.

NOG IMMER POPULAIR

"A Case for Paul Temple" werd in 1946 door de BBC Radio uitgezonden (van 7 februari tot 28 maart 1946 om precies te zijn). De hoofdrollen werden vertolkt door Howard Manon Crawford en Marjorie Westbury. Later in datzelfde jaar zond de Nederlandse Omroep de vertaling ervan "Paul Vlaanderen grijpt in" uit met Jan van Ees en Eva Janssen (van 6 oktober tot 24 november 1946). Sindsdien is het hoorspel van auteur Francis Durbridge nooit meer te horen geweest. De originele geluidsopnamen zijn trouwens niet bewaard gebleven tot grote spijt van al de Temple/Vlaanderen-fans. Dat die fans er vandaag wel degelijk nog altijd zijn, bleek afgelopen maand (oktober 2011) toen bij BBC Radio 4 Extra (de digitale hoorspelzender van de BBC) op het verlanglijstje van de luisteraars Paul Temple als nummer één uit de bus kwam!

Paul Temple and Steve

Een recensie door Raymond Van Haelst

“Lost Paul Temple Radio Serials”

cd Paul Temple and SteveOp 5 augustus 2010 bracht BBC een remake uit van het achtdelig hoorspel “Paul Temple and Steve”. Dit hoorspel behoort tot de zogenaamde “Lost Paul Temple Radio Serials”: Paul Temple-hoorspelen uit de legendarische jaren ‘40,’50 en ‘60, die niet bewaard gebleven zijn. Eerder werden er ook al remakes op de markt gebracht van “Paul Temple and the Sullivan Mystery” ( 2006) en “Paul Temple and the Madison Mystery” (2008). Om de leemte van de verloren gegane Paul Temples zo getrouw mogelijk in te vullen, neemt BBC voor deze remakes geen toevlucht tot de nieuwste technologieën, maar gebruiken zij microfoons, geluidstechnieken en tunes van 60 jaar geleden. Iedere aflevering wordt op de traditionele manier van vroeger met een korte samenvatting door een ‘speaker’ ingeleid. Het resultaat is verrassend authentiek. Wie vreest dat “Paul Temple and Steve” daardoor ouderwets, gedateerd of wat dan ook in de oren klinkt, komt voor een verrassing te staan. Wat we te horen krijgen is helder, fris, gevarieerd en met bijzonder veel zorg gemaakt. De achter- en voorgrondgeluiden worden tot in de kleinste details uitgewerkt. Dichter bij de realiteit is nauwelijks denkbaar. Een kopje koffie wordt niet enkel ingeschonken, je hoort de spelers er ook effectief aan slurpen. Straatrumoer of restaurantgeluiden zijn gedetailleerd uitgewerkt. In de geheimzinnigste scénes is er een zeer goed evenwicht gevonden tussen stiltes en verdachte of krakende geluiden, zodat de spanning vaak te snijden is. En wat is het gezellig om Paul en Steve zich in bed te horen rondwentelen. De luisteraar voelt zich van in zijn comfortabele zetel als het ware in het middelpunt van de actie geplaatst. En actie is er in overvloed! Francis Durbridge bedenkt de ene spannende en verrassende scène na de andere. Er gaat geen aflevering voorbij of ergens valt er wel een dode te betreuren.

Paul Vlaanderen en het Z-mysterie

Een hoorspel van “Stichting Hoorspel Nu”

Paul Vlaanderen en het Z4 mysterieDe "Paul Vlaanderen series" hielden tussen 1939 en 1969 honderdduizenden Nederlanders en Vlamingen in spanning aan hun radiotoestel gekluisterd. Jammer genoeg zijn vele van de originele opnames verloren gegaan. Het is bijgevolg een erg lovenswaardig initiatief van de "Stichting Hoorspel Nu" om een remake op de markt te brengen van het spannende: "Paul Vlaanderen en het Z-Mysterie". De stichting is trouwens niet aan haar proefstuk. Zij brachten de voorbije jaren al verscheidene hoorspelen uit, waaronder 3 "Paul Vlaanderen-eenakters". Met het "Z-Mysterie" brengen zij nu ook, voor de eerste keer, een complete serie in zes afleveringen ten gehore.