The Paul Temple Collection

Cover van de dvd box The Paul Temple CollectionDe dvd-box “The Paul Temple Collection” bevat 11 afleveringen uit de gelijknamige tv-serie die tussen 1969 en 1971 door de BBC werd uitgezonden. Paul Temple is vooral gekend en geliefd bij hoorspelliefhebbers. Francis Durbridge creëerde de figuur in 1938 toen hij het hoorspel: “Send for Paul Temple” schreef. Nadien zouden nog een twintigtal andere Temple hoorspelen volgen die allemaal op een ongekende populariteit konden rekenen en tot vandaag heruitgezonden worden (zoals op BBC Radio 7). In Nederland kende de reeks eveneens groot succes als “Paul Vlaanderen”.

Een jaar na de uitzending van het laatste Paul Temple hoorspel dat Durbridge schreef: “Paul Temple and the Alex affair” zag de tv-serie het levenslicht. Het was alsof het medium televisie het beroemde radiopersonage vanaf nu voorgoed zou overnemen. De miljoenen Paul Temple fans keken ongetwijfeld met veel belangstelling uit naar het televisiedebuut van hun held.

Francis Durbridge was mede verantwoordelijk voor het opstarten van de tv-serie maar had zelf geen hand in het schrijven van de scenario’s. Paul Temple is de centrale figuur om wie alles draait en die bijna constant ‘in the picture’ vertoeft. Ook zijn echtgenote Steve is van de partij. Maar Graham Forbes, Inspector Vosper en Charlie zijn volledig uit het script geweerd. We missen ook de huiselijke gezelligheid van de flat in Londen waar de Temples resideren en hun al dan niet toevallig langslopende gasten hartelijk ontvangen met koffie, whisky en een bijhorende sigaar.
Omdat iedere episode een apart verhaal vertegenwoordigd, ontbreken jammer genoeg ook de befaamde ‘cliff-hangers’ die de luisteraars aan het einde van een radioaflevering een week lang in spanning hielden.

Francis MatthewsVoor de hoofdrol werd beroep gedaan op Francis Matthews. De charmante Matthews benadert met zijn vertolking heel sterk het radiopersonage: rustig, bedachtzaam, elegant en met de ietwat mysterieuse uitdrukking van iemand die veel opmerkt en concludeert maar niet altijd alles zegt. Ros Drinkwater is als Steve minder overtuigend. Voor de radio vormden Paul en Steve een hecht koppel die mekaar perfect aanvulden. In deze televisiebewerking slaagt Mrs. Drinkwater er zelden in om zich als een waardige partner voor haar beroemde echtgenoot te profileren. Ze loopt er wat verloren bij en weet meestal alleen met haar hoog opgezette kapsel en wat onbenullige houding de aandacht naar zich toe te trekken. Van de fijnzinnige, innemende, bezorgde en lichtjes eigenzinnige Mrs. Temple die met een mateloze bewondering aan de zijde van haar man staat, valt weinig te merken. Het heeft echter niet alleen met acteren te maken. Fysiek is de magere, koel uitziende Ros Drinkwater gewoon geen goede keuze. Daar bovenop bedachten de scenarioschrijvers een heuse ruzie tussen Paul en Steve in aflevering 10, iets wat in de radioversie ondenkbaar zou geweest zijn.
De wereld waarin Temple zich begeeft is die van gegoede burgers, societypeople en succesvolle zakenlui. Iedereen loopt er netjes tot modieus bij en gedraagt zich (schijnbaar) met stijl. Maar niet alles is wat het lijkt en niet iedereen is betrouwbaar of ter goeder trouw. In dat opzicht wordt nauwgezet de sfeer van de radioseries gerespecteerd.

De makers konden over een ruim productiebudget beschikken (een gevolg van het feit dat de serie een coproductie was van de BBC en het Duitse Taurus Film). En dat is er aan te zien. Verscheidene afleveringen werden op locatie opgenomen. Zo trok de crew o.a. naar Spanje, Zwitserland, Duitsland, Malta en Gozo. Ook aan de vormgeving werd de nodige aandacht besteed: de interieurs waarin de spelers optreden representeren de design- en modetrends van die tijd, de kostuums en kapsels zijn verrassend en opvallend en het aangewende wagenpark lijkt wel onuitputtelijk.

screenshot uit de dvd The Paul Temple CollectionWaar het de tv-serie evenwel aan ontbreekt is actie. De actiescène’s blijven niet alleen tot een minimum beperkt ook de acteurs bewegen zich opvallend stroef. “The Paul Temple Collection” moet het dan ook in de eerste plaats van zijn dialogen hebben. Die zijn sterk, net als in de radiobewerkingen, maar als kijker zou je toch meer mogen verwachten. In die tijd was dat blijkbaar geen probleem. De uitzendingen konden steevast op zo’n 25 miljoen enthousiaste kijkers rekenen. In totaal werden 52 afleveringen uitgezonden waarvan er 16 bewaard gebleven zijn (5 daarvan zijn in zwart-wit en staan niet op de dvd).
Bij de extras is een boeiend recent opgenomen interview gevoegd met de nu bejaarde Matthews. Verder vindt men rubrieken over de actrices die hun opwachting maken, een filmografie van de belangrijkste gastspelers, de mode van die tijd en een korte biografie van Durbridge. Er is tevens een tool voor (engelse) ondertiteling. In de eerste plaats bedoeld voor mensen met een gehoorhandicap, maar ook handig voor diegenen die geen enkel woord van de dialogen willen missen.
Voor de gehaaide Temple/Vlaanderen verzamelaar mag deze dvd-box niet in hun collectie ontbreken. De gewone hoorspelliefhebber denkt waarschijnlijk best nog even na alvorens in zijn geldbeugel te tasten.

Raymond Van Haelst